Perkara yang Perlu Dijangka Selepas Memandulkan Kucing Anda

 


Korang sedang consider memandulkan kucing korang tidak lama lagi? tahniah! Pastikan rancangan korang dah termasuk tempoh pemulihan yang sangat teliti. Ia sangat penting kerana penjagaan selepas pemandulan akan memberi perbezaan antara keselesaan dan kesakitan kepada anak bulus kita.

Berita baiknya ialah tempoh pemulihan selepas pembedahan biasanya membosankan untuk kucing. Maksudnya, kucing hampir selalu pulih dengan tip-top. Kebanyakannya

okay sahaja selepas operation tu... jangan risau.

Walau bagaimanapun, dalam keadaan yang jarang berlaku, kucing boleh mengalami komplikasi yang serius selepas dimandul atau dikembiri. Yang pasti, sesetengah mungkin berkaitan dengan kesilapan pakar bedah, tetapi kebanyakannya berlaku kerana kucing tidak suka sangat kerana mempunyai jahitan di badan mereka, atau kerana mereka tak tahu nak duduk diam semasa bahagian dalam mereka pulih.

Tempoh Pemulihan Spay

Sehari dua kucing akan jadi lebih pendiam dan selera makan juga berkurangan. Ini adalah reaksi tipikal kucing apabila bahagian dalamnya didedahkan dan bahagian pembiakan yang penting dikeluarkan. Malah, kebanyakan kucing kelihatan lebih terjejas oleh kesan sedatif ubat bius dan ubat tahan sakit. Penyelidikan ke dalam teknik melegakan kesakitan kucing moden mengesahkan pemerhatian ini.

Tanda-tanda pemulihan yang biasa termasuk:

  • Tidur lebih kerap
  • Berjalan lebih perlahan
  • Kurang melompat
  • Kurang makan
  • Penampilan "Zoned-Out" jika dipengaruhi terutamanya oleh ubat-ubatan
Kemungkinan yang tak biasa yang mungkin memerlukan campur tangan veterinar. Ini termasuk:
  • Berdarah
  • Bengkak
  • Kemerahan atau bau pada garis jahitan
  • Berjalan dengan penampilan bongkok lebih daripada sehari selepas prosedur
  • Kurang selera makan selepas hari pertama
  • Kelesuan yang melampau pada bila-bila masa selepas dua belas jam pertama
Semasa Pemulihan Neuter

Selalunya anda tidak akan melihat apa-apa. Sekali lagi, kebanyakan kesan selepas adalah berkaitan ubat, bukan berkaitan neuter. Lagipun, buah zakar kucing adalah benda kecil kecil yang cenderung tidak mempunyai banyak ujung saraf yang berkaitan dengannya - tidak pada usia kebanyakan anak kucing di-neuter.

Sekiranya terdapat sebarang kejadian buruk yang patut dilawati oleh veterinar untuk diperhatikan, ia cenderung berkaitan dengan pendarahan selepas pembedahan. Sebarang pendarahan atau menjilat berlebihan harus menyebabkan kucing anda yang baru di-neuter terpaksa dibawa ke doktor haiwan untuk lawatan susulan.

Penjagaan Selepas Spaying atau Neutering Kucing

Pastikan Kucing Tenang

Perkara pertama yang akan dijelaskan oleh doktor haiwan ialah kucing harus ditenangkan semasa masa pemulihan atau masa pemulihan neuter. Ini bermakna jangan berlari, melompat atau bermain secara berlebihan. Ini mungkin sukar dilakukan jika kita bercakap tentang anak kucing kerana kebanyakan anak kucing tidak mungkin menghormati peraturan doktor. Dan memandangkan mereka biasanya berasa cukup sihat untuk berbuat demikian, mereka berkemungkinan akan kembali berniaga seperti biasa setelah mereka kembali ke rumah.

Simpan Kucing di Dalam Rumah

Sebahagian daripada mendiamkan kucing bermakna menyimpannya di dalam rumah selepas pembedahan, terutamanya selepas prosedur perut utama seperti spay. Ini memastikan bahawa kucing tidak akan membuat lompatan besar dari dinding atau pagar dan mempertaruhkan hirisan mereka dengan sengkang gila melintasi halaman belakang. Melihat mereka di dalam rumah juga membolehkan pemilik memerhati kucing mereka secara rutin semasa proses penyembuhan.

Pertimbangkan Mengasingkan Kucing

Pendekatan terbaik untuk mendiamkan kucing selepas pembedahan adalah dengan menyimpan kucing yang baru dimandul atau disterilkan di dalam satu bilik kalis kucing selama beberapa hari. Ini secara berkesan mengasingkan mereka daripada orang lain yang mungkin bermain atau mengganggu mereka semasa pemulihan mereka. Ini juga bermakna anda boleh mengehadkan ketinggian perabot (dan lompatannya) dengan memilih bilik dengan perabot rendah.

Pantau Area Pembedahan

Pemilik harus memerhati tapak pembedahan sekurang-kurangnya sekali sehari. Pastikan ia tidak merah, bengkak, menangis, berdarah atau kelihatan dijilat. Mana-mana penemuan ini adalah sebab untuk lawatan doktor haiwan!

Gunakan Kolar Pemulihan

Doktor haiwan anda mungkin mengesyorkan kolar pemulihan untuk memastikan kucing anda tidak boleh sampai ke tapak hirisan. Gunakan ini untuk tempoh masa yang disyorkan oleh doktor haiwan anda.

Ikuti Semua Arahan Penjagaan Selepas, Termasuk Lawatan Susulan

Sesetengah doktor haiwan mempunyai cadangan mengenai memastikan area operation bersih, memastikan ia disalut dengan salap (seperti Aquaphor) atau pemberian antibiotik manakala yang lain lebih suka kucing tidak menerima ubat atau perhatian khusus pada luka (selain daripada pemerhatian mudah). Pastikan anda mengikuti semua cadangan.

Manjakan Anak Bulus Korang Semasa Pemulihan

Selepas neuter atau spay, memang kena bagi attention lebih dan berhati-hati. Sesetengah kucing perlu diyakinkan bahawa dorang akan kembali normal selepas terpaksa menghabiskan masa di tempat asing dan dorang selalu disayangi.

Write a comment