Kucing Hamil; Apa Yang Kita Perlu Jangka


Apabila kucing betina mencapai akil baligh, yang boleh berlaku seawal 4 bulan hingga umur 18 bulan, mereka berisiko hamil jika mereka tidak dimandulkan dan kebetulan bertemu dengan jantan yang kacak. Tempoh kehamilan (atau kehamilan) pada kucing adalah agak pendek dan berlangsung hanya 8 hingga 9 minggu, iaitu kira-kira 60 hari. Pada masa ini, kucing betina mengalami beberapa siri perubahan fizikal dan tingkah laku yang ketara. Di sini kami bercakap dengan anda melalui peringkat utama.

  • Minggu 1 hingga 4: Perubahan halus
  • Minggu 4 hingga 8: Perubahan fizikal yang besar
  • Minggu 8 hingga 9: Bersalin


Minggu 1 hingga 4: Perubahan halus

Akibatnya, anda mungkin tidak menyedari kucing anda hamil dalam tempoh ini. Walau bagaimanapun, terdapat tanda-tanda tertentu yang boleh anda perhatikan, seperti selera makan meningkat atau mual di pagi hari. Tempoh ini juga secara amnya disertai dengan perubahan ketara dalam tingkah laku. Kucing betina yang mengharapkan anak kucing tiba-tiba boleh menjadi sangat penyayang dan memerlukan teman atau, sebaliknya, menjadi murung dan mencari kesendirian - rollercoaster emosi ini adalah normal jadi jangan risau!

Selepas tanda 3 minggu, anda mungkin perasan bahawa puting kucing anda telah menjadi lebih besar dan lebih gelap. Mulai saat ini dan seterusnya, doktor haiwan anda akan dapat menjalankan ultrasound dan mengesahkan sama ada kucing anda hamil atau tidak.

Minggu 4 hingga 8: Perubahan fizikal yang besar

Antara minggu 4 dan 6 kehamilan kucing, janin anak kucing masa depan akan mula membesar dengan cepat. Ini membawa perubahan fizikal yang ketara kepada ibu: punggungnya berlubang, pelvisnya menjadi lebih lebar dan perutnya membengkak. Mulai minggu ke-6 dan seterusnya, doktor haiwan anda mungkin melakukan x-ray untuk melihat bilangan anak kucing yang kucing anda jangkakan. Dia akan dapat menasihati anda tentang sebarang rawatan yang diperlukan (untuk kutu, cacing, dll.) untuk mengelakkan ibu daripada menularkan sebarang penyakit kepada sampahnya. Bermula dari minggu ke-4, ia juga penting untuk memberi kucing hamil anda makanan yang betul.

Keperluan tenaganya akan meningkat, walaupun perutnya yang bengkak mungkin mengganggu keupayaannya untuk menyerap sejumlah besar makanan. Memberi makan makanan kucing keringnya untuk "kucing hamil atau menyusu" atau untuk "kucing" (yang lebih kaya) boleh membantu memenuhi keperluan pemakanannya dari minggu ke-4 sehingga proses cerai susu selesai.


Minggu 8 hingga 9: Bersalin

Kehamilan dalam kucing biasanya berlangsung antara 63 dan 67 hari, tetapi ia boleh menjadi beberapa hari lebih pendek atau lebih lama. Untuk bersiap sedia untuk hari besar, pada permulaan minggu ke-8, anda boleh menyediakan "sarang" di tempat yang sunyi di mana kucing anda boleh berlindung apabila dia bersedia untuk menghantar anak kucingnya. Bakul atau peti yang besar, ditutup dengan tuala atau bahagian atas yang boleh ditanggalkan, dan dialas dengan surat khabar dan selimut akan membantu. Apabila kucing anda bersedia untuk bersalin, terdapat beberapa tanda yang ketara: dia mungkin mula mengeluarkan susu, mengalami kontraksi yang kelihatan dan mula berdengung dengan kuat. Suhu badannya juga akan mula turun sedikit (sekitar 1°C). Pada ketika ini, adalah lebih baik untuk meninggalkannya sendirian, sambil mengawasinya dengan berhati-hati.

Bergantung pada keadaan kucing anda (umur, kelahiran terdahulu, dll.) dan saiz sampah (biasanya 2 hingga 6 ekor anak kucing), kelahiran boleh berlangsung antara 2 dan 6 jam, tetapi mungkin mengambil masa sehingga 10 jam dalam sesetengah kes. Kucing biasanya akan mengoyakkan selaput di sekeliling anak kucing, menjilatnya untuk membolehkan mereka bernafas dan memotong tali pusat; jika tidak, anda perlu melakukan perbuatan ini. Komplikasi jarang berlaku pada kucing, tetapi boleh berlaku. Sekiranya anda mempunyai sebarang keraguan, seperti biasa, adalah yang terbaik untuk menghubungi doktor haiwan anda untuk mengelakkan sebarang risiko.

Write a comment