Membantu Kucing Hamil Semasa Bersalin

 


Jika anda mempunyai kucing hamil dan sudah bersedia untuk melahirkan anak kucingnya, sebenarnya anda tak perlu buat apa-apa pun, cuma kena perhatikan dan membantu sahaja. Anda mungkin bangun pada suatu pagi dan sedar-sedar kucing anda dah selamat bersalin malam sebelumnya dan menyusukan anak-anaknya dengan selesa.


Walaupun alam semula jadi mempunyai cara untuk menjaga dirinya sendiri, anda harus tahu cara mengesan masalah yang mungkin berlaku semasa kucing anda bersalin dan perkara yang mungkin perlu anda lakukan untuk membantu.


Tanda-tanda kucing hendak bersalin

Tempoh kehamilan kucing adalah kira-kira 65 hari, atau mungkin kurang lebih 5 hari. Jika anda tidak begitu pasti kucing anda dah berapa hari, anda boleh periksa tanda-tanda kucing dah hampir bersalin.


Nesting: Sehari atau dua hari sebelum bersalin, kucing anda akan mencari tempat yang tenang dan selamat untuk memelihara anaknya. Kucing mungkin memilih tempat yang anda buat untuknya atau ingin bersembunyi di belakang almari atau di bawah katil.


Perubahan Tingkah Laku: Anda mungkin perasan kucing anda akan mula gelisah, termengah-mengah, dandanan yang berlebihan (terutamanya di bahagian kemaluannya), dan mengiau yang berlebihan. Kucing juga akan makan sedikit atau berhenti makan terus.


Perubahan Fizikal: Suhu badan rektum kucing anda mungkin turun di bawah 37 darjah celcius dan mungkin muntah. Perut kucing juga akan nampak "jatuh" beberapa hari sebelum bersalin, dan puting kucing mungkin menjadi lebih besar, lebih gelap atau lebih merah jambu.


Tanda Bersalin Aktif: Kontraksi (pergerakan rahim yang menggerakkan anak kucing ke saluran kelahiran) boleh membuatkan kucing anda menguap menahan kesakitan. Anda juga mungkin melihat keluarnya darah atau cecair lain.


Bekalan untuk Bersalin 

Kucing anda mungkin ingin bersembunyi untuk melahirkan anak. Walau bagaimanapun, anda boleh menyediakan kawasan bersalin, seperti kotak kadbod atau bakul pakaian yang dilapik dengan tuala atau selimut. Jika kucing menggunakan tempat ini, lebih mudah untuk anda memerhati dan menjaga kelahiran.


Pad penyerap: Letakkan pad penyerap untuk melapisi kawasan bersalin.


Tuala: Anda memerlukan tuala bersih atau tuala kertas untuk membersihkan kawasan itu dan merangsang anak kucing, jika perlu.


Nesting Box: Jika anda telah membawa kucing bunting anda ke doktor haiwan, dan anda tahu bilangan anak kucing yang dijangkakan, dapatkan kotak bersarang yang cukup besar untuk anak-anak kucing. Purata tempat litter ialah kira-kira untuk empat ekor anak kucing, walaupun seekor kucing boleh mempunyai antara 1 hingga 12 ekor anak kucing. Kucing standard 3.5kg sepatutnya sesuai dengan kotak bersaiz 16 inci kali 24 inci. Lebih besar kucing, lebih besar kotak yang diperlukan.


Pad pemanas: Letakkan pad pemanas di bahagian bawah kotak dengan selimut atau beberapa tuala di atasnya untuk mengelakkan anak kucing daripada kesejukan. Jangan sekali-kali meletakkan anak kucing terus pada pad pemanas; takut melecur. Jika kotak tidak mempunyai penutup, boleh lapikkan tuala bersih di bahagian atas untuk menahan haba dan mengelakkan angin.


Tong sampah: Anda akan ada tuala kotor selepas kelahiran, jadi sediakan bakul pakaian, beg plastik atau kotak tambahan untuk membuangnya.


Flos gigi dan gunting bersih: Jika ibu kucing tidak memutuskan tali pusat, anda perlu mengikatnya dengan benang gigi dan memotong kord tersebut.


Proses Melahirkan Anak Kucing

Pencetus untuk proses kelahiran tidak diketahui, tetapi faktor termasuk saiz dan berat rahim, saiz dan berat janin, dan ketidakseimbangan hormon janin dan ratu.


Semasa proses kelahiran, pengecutan rahim berseragam secara beransur-ansur meningkat untuk menolak janin keluar dari rahim dan ke dalam saluran kelahiran.


Kelahiran seekor anak kucing boleh mengambil masa antara 5 hingga 30 minit. Anak kucing dilahirkan dalam kantung amniotik mereka, yang akan dikeluarkan oleh ratu. Ibu kucing akan merangsang anak kucing untuk bernafas dengan membasuhnya dengan lidahnya yang kasar. Dia juga akan memutuskan tali pusat dengan mengunyahnya kira-kira satu inci dari badan anak kucing itu. Dia juga boleh memakan plasenta. Anak kucing akan segera tertarik ke arah puting, selak, dan menyusu.


Jika ibu kucing tidak mengendahkan anak kucing itu dan ia masih berada di dalam kantungnya, anda perlu memotong atau mengoyakkan kantung membran dengan berhati-hati dan merangsang pernafasan anak kucing dengan menggosok hidung dan mulutnya dengan lembut menggunakan tuala yang kasar dan kering. Jika ibu kucing mengalami kesukaran menggigit tali pusat, simpulkan flos gigi dengan ketat di sekeliling tali pusat 1 inci dari badan anak kucing dan potong tali pusat pada bahagian tali pusat sebelah ibu.


Jika plasenta tidak keluar dengan setiap anak kucing, pastikan ia dikeluarkan dalam masa 24 jam selepas kelahiran. Setiap anak kucing harus mempunyai satu plasenta. Perlu untuk mengira plasenta. Jika plasenta kekal di dalam kucing, anda perlu berjumpa doktor haiwan.


Kelahiran mungkin berlangsung lebih kurang 30 ke 60 minit, tetapi tempoh yang lebih lama adalah perkara biasa.


Sekiranya berlaku kelewatan melebihi 4-6 jam dan anda pasti ada baki anak kucing, Ibu kucing memerlukan pemeriksaan oleh doktor haiwan. Sama ada kelahiran berjalan lancar atau tidak, ibu kucing dan anak kucing perlu diperiksa oleh doktor haiwan anda dalam masa 24 jam selepas bersalin.


Tempoh Masa untuk Jumlah Proses Kelahiran

Secara purata, seekor ibu kucing mengambil masa setengah hari untuk melahirkan semua anak kucingnya. Anak kucing pertama harus lahir dalam masa sejam dari permulaan kelahiran aktif.


Di antara anak kucing, ibu kucing akan berehat dan harus dibenarkan untuk menyusu dan membersihkan anak kucing yang dilahirkan. Jika anda telah menyimpan anak kucing di dalam kotak lain, pindahkan mereka kembali bersama ibu kucing dan bantu mereka mencari puting. Selang waktu bersalin adalah masa yang baik untuk anda menawarkan makanan, susu gantian anak kucing atau yogurt tanpa rasa.


Masalah Semasa Proses Kelahiran

Kita bertuah kerana kebanyakan ibu kucing boleh melahirkan anak kucing mereka tanpa campur tangan manusia. Walau bagaimanapun, beberapa komplikasi mungkin berlaku.


Kontraksi berpanjangan tanpa kelahiran: Jika kucing anda mengalami kontraksi kuat lebih daripada 60 minit tanpa sebarang perkembangan, bawa ia dan mana-mana anak kucing ke doktor haiwan anda.


Plasenta tertahan: Jika kucing anda tidak melepasi setiap plasenta, ia boleh menyebabkan jangkitan rahim. Kira setiap plasenta, walaupun ibu kucing memakannya. Bilangan plasenta sepatutnya sama dengan bilangan anak kucing.


Anak kucing tersangkut di saluran kelahiran: Kebanyakan anak kucing dilahirkan dengan kepala dahulu. Kelahiran songsang berlaku kira-kira 40 peratus daripada masa dan dianggap normal. Seekor anak kucing yang tersangkut dalam saluran kelahiran selama lebih daripada 15 minit berkemungkinan dalam kesusahan. Hubungi doktor haiwan anda jika anak kucing terperangkap dalam saluran kelahiran selama lebih daripada 10 minit atau jika anda melihat keluarnya cairan hijau tanpa anak kucing menyusul dalam masa 15 minit. Doktor haiwan anda akan memberi anda langkah seterusnya untuk diikuti.


Anak kucing yang lahir mati: Bukan perkara luar biasa, satu hingga dua anak kucing dilahirkan mati. Alihkan anak kucing yang mati dari kawasan itu supaya ibu dapat meneruskan kelahiran anak kucing yang lain tanpa gangguan.


Pendarahan selepas bersalin: Walaupun beberapa pendarahan selepas bersalin adalah normal, pendarahan atau pendarahan yang berlebihan adalah kecemasan dan memerlukan perhatian doktor haiwan segera. Jika diabaikan, ibu kucing boleh mati. Jika pendarahan biasa berterusan selama lebih daripada seminggu selepas kelahiran atau jika pendarahan berhenti selama sehari dan kemudian bermula semula, dapatkan bantuan veterinar.


Sebaik sahaja semua anak kucing dilahirkan, ratu anda harus menjaga dan memberi mereka makan. Semasa menyusu, keperluan kalori kucing anda akan meningkat dengan ketara. Pastikan dia mempunyai makanan formula anak kucing yang mencukupi. Formula anak kucing berkualiti tinggi dan memenuhi keperluan pemakanan dengan tenaga yang tinggi kucing anda.


Jika kucing anda tidak menyusu atau makan, kelihatan kesakitan atau lesu, ada sesuatu yang tidak betul. Juga, bau busuk bersama-sama dengan pendarahan yang kerap menunjukkan jangkitan atau anak kucing yang tertahan. Jika ini berlaku kepada kucing anda, dapatkan rawatan veterinar segera.


INFO PENTING

Berapa lamakah masa yang diambil untuk kucing bersalin?

Buruh kucing mengambil masa dari dua hingga enam jam.


Berapa lama kucing boleh dimandulkan selepas bersalin?

Ibu kucing boleh dimandulkan apabila anak kucingnya menyapih diri, apabila mereka berumur lima hingga enam minggu.


Bagaimana anda menyediakan kucing untuk bersalin?

Berikan kucing anda tempat yang selamat dan hangat untuk bersalin. Buat sarang dalam kotak yang penuh dengan selimut hangat dan tuala yang boleh dibasuh. Letakkan makanan, air dan sampahnya berdekatan.

Write a comment