Muntah Paus atau Ambergris Yang Unik dan Mistik

 


Ambergris sering digambarkan sebagai salah satu kejadian semula jadi yang paling aneh di dunia.

Ia dihasilkan oleh paus sperma dan telah digunakan selama berabad-abad, tetapi selama bertahun-tahun asalnya kekal misteri.

Ambergris telah menjadi fenomena unik selama beribu tahun. Bukti fosil bahan itu bermula sejak 1.75 juta tahun lalu, dan kemungkinan besar manusia telah menggunakannya selama lebih daripada 1,000 tahun.

Ia telah dipanggil harta karun laut dan emas terapung.

Dari mana asalnya masih menjadi misteri selama bertahun-tahun, di mana beberapa teori telah dicadangkan, termasuk bahawa ia adalah buih laut yang mengeras atau najis burung besar.

Walau bagaimanapun, sehinggalah penangkapan ikan paus berskala besar bermula pada tahun 1800-an barulah identiti pengeluar tunggalnya, paus sperma (Physeter macrocephalus), ditemui.

Paus sperma memakan sejumlah besar cephalopod seperti sotong. Dalam kebanyakan kes unsur-unsur mangsa mereka yang tidak dapat dihadam, seperti paruh dan kandang, dimuntahkan sebelum dicerna.

Walaupun ambergris telah digunakan oleh manusia untuk masa yang lama, ciri-ciri yang luar biasa menyebabkan asalnya menjadi misteri

Tetapi dalam keadaan jarang bahagian ini bergerak ke dalam usus ikan paus dan mengikat bersama. Mereka perlahan-lahan menjadi jisim pepejal ambergris, tumbuh di dalam ikan paus selama bertahun-tahun.

Adalah dipercayai bahawa ambergris melindungi organ dalaman ikan paus daripada paruh sotong yang tajam.


Kemunculan secara tiba-tiba

Terdapat pendapat yang bercanggah tentang bagaimana ambergris muncul daripada ikan paus. Sesetengah percaya bahawa ikan paus memuntahkan jisim, menjadikannya nama samaran yang terkenal 'muntah ikan paus'.

Richard Sabin, Kurator Mamalia Marin di Muzium, percaya secara berbeza.

Dia berkata, 'Berdasarkan perbincangan baru-baru ini dengan rakan sekerja di seluruh dunia, saya bersandar kepada teori bahawa ambergris terbentuk dalam usus dan berlalu bersama dengan bahan najis, membentuk halangan di rektum.'

Ada yang berpendapat ikan paus akan melepasi jisim, manakala yang lain percaya halangan itu membesar sehingga akhirnya pecah rektum ikan paus.

Paus sperma hidup di seluruh dunia, bermakna deposit ambergris boleh ditemui terapung di mana-mana lautan atau dihanyutkan di kebanyakan pantai.

Tetapi ia jarang berlaku, terdapat dalam kurang daripada 5% bangkai ikan paus.

Adalah dipercayai bahawa paus sperma kerdil (Kogia breviceps) dan kerdil (Kogia sima) menghasilkan bahan dalam jumlah yang lebih kecil, kerana mereka juga mempunyai diet yang kaya dengan cephalopod.

Minyak wangi yang praktikal

Salah satu ciri yang paling jelas mengenal pasti ambergris ialah baunya.

Apabila dikeluarkan daripada ikan paus, ia telah digambarkan sebagai mempunyai bau najis yang kuat.

Tetapi baunya dikatakan lebih menyenangkan apabila jisimnya kering. Pada peringkat ini ia sering digambarkan sebagai musky.

Herman Melville juga merujuk kepada bau aneh ini dalam novelnya Moby Dick. Dia menulis tentang bau mengerikan ikan paus mati, yang darinya 'mencuri aliran minyak wangi'.

Ambrein, alkohol tidak berbau, diekstrak daripada ambergris dan digunakan untuk membuat bau minyak wangi bertahan lebih lama.

Selama beratus-ratus tahun, pewangi telah mengkategorikan kualiti ambergris mengikut warnanya, dengan minyak wangi terbaik yang diperbuat daripada varieti putih tulen. Ambergris hitam adalah yang paling tidak berharga kerana ia mengandungi paling sedikit ambrein.

Jisim ambergris berubah warna dengan pengoksidaan, yang berlaku apabila terdedah kepada laut dan udara untuk jangka masa yang lama. Antara hitam dan putih, warnanya terdiri daripada kelabu hingga coklat.

Oleh kerana kebolehcapaian dan kos, bahan kimia sintetik kini telah menggantikan ambrein dalam semua kecuali minyak wangi yang paling mahal.

Ambergris telah digunakan untuk lebih daripada minyak wangi, walau bagaimanapun. Tamadun Arab awal menamakannya anbar dan menggunakannya sebagai kemenyan, afrodisiak dan ubat untuk menyembuhkan banyak penyakit, termasuk otak, jantung dan deria.

Ambergris boleh menghabiskan masa bertahun-tahun terapung di lautan sebelum ia ditemui. Semakin lama ia terdedah kepada laut, semakin baik kualitinya.

Adakah ambergris membahayakan ikan paus?

Apabila penangkapan ikan paus berleluasa, ikan paus sperma diburu untuk ambergris dan produk berharga lain, seperti minyak.

Sabin berkata, 'Ikan paus kini dilindungi di seluruh dunia, tetapi masih boleh berisiko pada masa hadapan.

'Terdapat tekanan berterusan daripada beberapa negara untuk memperkenalkan semula penangkapan ikan paus sebagai mekanisme pengurusan dan kawalan populasi.'

Undang-undang yang mengawal pengumpulan dan penjualan ambergris berbeza-beza di seluruh dunia. Di sesetengah negara ambergris dan semua produk terbitan ikan paus lain adalah dilarang, tetapi di tempat lain ia adalah sama ada sah atau kawasan kelabu.

Di UK dan Eropah, semua spesies hidupan paus, ikan lumba-lumba dan lumba-lumba dilindungi oleh undang-undang.

Walau bagaimanapun, Konvensyen Perdagangan Antarabangsa bagi Spesies Terancam (CITES) menganggap ambergris sebagai bahan buangan paus sperma yang berlaku secara semula jadi, menjadikannya sah untuk mengumpulnya dari pantai atau laut.

Sabin menyatakan, 'Alternatif sintetik kepada ambergris memang wujud dan penggunaannya harus digalakkan.

'Ini akan menghalang ikan paus dilihat dalam apa cara sekalipun sebagai sumber yang boleh dieksploitasi oleh manusia.'


Write a comment