Minyak Oud – Asal Usul Bauan Eksotik Ini

 


Minyak oud disuling daripada pokok Gaharu.

Gaharu dikatakan yang paling mahal di dunia. Minyak Oud secara khusus daripada kayu jantung berdamar yang harum yang dihasilkan terutamanya oleh pokok dalam genus Aquilaria. Terdapat kira-kira 15 spesies genus Aquilaria. Damar mempunyai banyak nama antaranya kayu gaharu, kayu gaharu, kayu helang, gaharu, agalocha atau Oud (Dalam bahasa Arab).

Spesies Aquilaria yang menghasilkan gaharu terdapat di seluruh Asia, manakala terdapat secara semula jadi di Asia Selatan dan Tenggara. Benua kecil India merupakan sumber utama kayu gaharu selama berabad-abad tetapi apabila pokok semakin berkurangan pada pertengahan abad kedua puluh, pengekstrakan dipergiatkan di Indochina. Kemudian, ia diperluaskan ke Indonesia dan Malaysia. Hari ini ladang gaharu wujud di beberapa negara, termasuk Bangladesh, Bhutan, India, Laos, Myanmar, Papua New Guinea, Thailand dan Vietnam.

Gaharu telah digunakan untuk membuat kemenyan berkualiti tinggi selama berabad-abad. Orang Cina telah menggambarkan baunya sebagai "haruman yang manis, dalam tetapi seimbang" dan menggunakannya dalam perayaan keagamaan dan perayaan, seperti yang dilakukan oleh orang Arab, India dan Jepun. Gaharu juga merupakan sebahagian daripada banyak farmakope tradisional, sejak zaman pertengahan dan doktor Cina masih menetapkannya untuk selesema dan masalah penghadaman. Minyak yang diekstrak daripada kayu gaharu digunakan di negara Arab sebagai minyak wangi.

Gaharu atau Oud terbentuk sebagai tindak balas kepada serangan kulat atau bakteria. Pokok, sekali-sekala dijangkiti dengan acuan parasit dan mereka merembeskan minyak pelindung yang harum ke kawasan yang cedera (akar, dahan atau bahagian batang), yang secara beransur-ansur menjadi lebih keras dan coklat gelap hingga hitam.

Kepentingan pokok ini dan hasilnya tidak boleh dipandang remeh. Ia telah disebut sebagai pohon di syurga dalam hadis nabi Muhammad:

Abu Hurairah ra, juga meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda, “Golongan pertama (manusia) yang masuk ke dalam Jannah… peluh mereka berbau seperti kasturi; dalam pedupaan mereka akan digunakan kayu gaharu.” (Muslim, Bukhari)

Kenapa minyak wangi Oud (minyak Gaharu) mahal?

Hasil rendah daripada bahan tumbuhan, proses pengekstrakan tipikal dan intensif buruh. Ini semua adalah sangat sedikit sebab kos tinggi minyak wangi Oud. Sebagai contoh, walaupun menggunakan kayu resin gred rendah untuk pengeluaran minyak, ia biasanya memerlukan sekurang-kurangnya 20kg kayu gaharu untuk menghasilkan 12ml minyak.

Satu lagi sebab kayu gaharu mahal adalah ancaman untuk menjadi terancam. Spesies Aquilaria yang menghasilkan resin yang paling penting ialah A. agollocha, A. malaccensis dan A. crassna. A. malaccensis dilindungi di seluruh dunia di bawah konvensyen CITES (The Convention on International Trade in Endangered Species of Wild Fauna and Flora) dan juga oleh World Conservation Union, IUCN. A. crassna telah disenaraikan sebagai spesies terancam beberapa tahun lalu oleh Kerajaan Vietnam tetapi kini disenaraikan sebagai spesies yang dilindungi di Vietnam.

Terdapat tiga kaedah di mana minyak gaharu disuling iaitu, penyulingan hidro, penyulingan wap dan pengekstrakan CO2 super kritikal. Walau bagaimanapun, kaedah penyulingan yang paling biasa ialah penyulingan hidro dan penyulingan wap. Satu lagi perkara yang mempunyai tanda pada penyulingan minyak ialah umur pokok. Pokok yang lebih tua mempunyai kandungan resin yang lebih tinggi dan sama seperti wain, resin lama menjadi lebih baik dengan usia.

Seperti kebanyakan perkara, harga yang anda bayar mencerminkan gred Oud.


Minyak Perfume Oud Sintetik

Oleh kerana, Gaharu tidak boleh disintesis, bahan pengganti kimia sudah tersedia untuk minyak wangi ini adalah murah dan merupakan penghujung pasaran yang paling tidak menguntungkan. Di samping itu, produk ini tidak hampir sama dalam meniru produk semula jadi. Komponen kimia utama yang bertanggungjawab untuk bau ciri produk Gaharu, sesquiterpenes, pada dasarnya boleh disintesis. Walau bagaimanapun, ini adalah struktur yang sangat rumit yang akan sangat mahal untuk disintesis, yang menjadikannya tidak menarik secara komersial.

Jadi perbezaan utama dalam wangian minyak Oud dan Oud sintetik boleh dibezakan dengan mudah. Oud berbau syurga, berkayu dan balsamic serta menyelubungi aura hangat bernuansa manis pahit dan berkayu. Manakala, Oud sintetik boleh berbau kayu biasa, berkulit dan tidak mempunyai aura balsamic yang hangat.

Kegunaan Gaharu

Penggunaan penting gaharu ialah pengeluaran kemenyan. Gaharu adalah afrodisiak, baik dalam bentuk minyak, dan sebagai kemenyan. Ini biasanya kegunaan topikal tetapi minyak itu juga dijual di farmasi Vietnam untuk kegunaan dalaman dengan matlamat yang sama. Perubatan Cina menggunakan serbuk Aquilaria sebagai rawatan untuk sirosis hati dan untuk ubat-ubatan lain. Ia juga telah digunakan sebagai rawatan untuk tumor paru-paru dan perut.

Kebaikan Minyak Oud

Minyak Oud mempunyai banyak faedah dan telah digunakan dalam pelbagai cara selama berabad-abad. Beberapa faedah yang terkenal termasuk:

– Oud mempunyai keupayaan untuk menenangkan badan, membuang tenaga yang merosakkan dan negatif, memberikan kesedaran yang dipertingkatkan, mengurangkan ketakutan, menimbulkan perasaan bertenaga dan harmoni, dan meningkatkan kefungsian mental;

– Oud meredakan tingkah laku neurotik dan obsesif kerana ia sangat psikoaktif;

– Oud sangat berkesan untuk meditasi, pencerahan, membawa ketenangan dan kelonggaran yang mendalam;

– Oud boleh membantu meningkatkan kejelasan mental;

– Dari segi perubatan, gaharu adalah tonik, afrodisiak, diuretik, melegakan epilepsi, antimikrob, karminatif, anti-asma.

– Oud digunakan dalam gangguan saraf, penghadaman, aduan bronkial, cacar, reumatik, penyakit semasa dan selepas bersalin, kekejangan dalam sistem penghadaman dan pernafasan, demam, sakit perut, asma, kanser, kolik, cirit-birit, loya, regurgitasi, kelemahan dalam orang tua, sesak nafas, menggigil, sakit umum dan sirosis hati. Ia juga bertindak sebagai pengarah atau fokus untuk ubat-ubatan lain.

Sesuai untuk Raja atau Permaisuri

Minyak oud telah menjadi bau kegemaran Sultan dan diraja selama berabad-abad, dan dianggap jarang dan berharga sehingga hari ini. Cerita memberitahu kita tentang tabiat kemewahan melampau Raja Louis XIV dari Perancis, yang mempunyai amalan mencuci pakaiannya dalam minyak Oud.

Oud masih kekal sebagai barangan mewah yang diingini oleh diraja di seluruh dunia, termasuk tetapi tidak terhad kepada masyarakat timur, Arab dan malah masyarakat diraja barat.

Minyak Oud semakin popular dan rumah minyak wangi barat turut mengambil bahagian dalam akta Oud, mencipta semula beberapa wangian terkenal mereka dengan versi Oud yang lebih mewah. Terdapat juga rangkaian wangian unik daripada pereka ini, tersedia dalam Oud yang mewah. Rumah reka bentuk fesyen seperti Tom Ford, Versace, Gucci, Chanel, untuk menamakan tetapi beberapa, semuanya mempunyai minyak Oud di pasaran.

Nama lain untuk Oud di seluruh dunia:

Agar – Urdu (Pakistan)

Agar or Aguru – Bengali

A-ga-ru (ཨ་ག་རུ་) – Tibetan

Aguru – Telugu and Kannada

Akil (அகில்) – Tamil

Cham Heong – Cantonese

Chénxiāng (沉香) – Chinese

Gaharu – Indonesian and Malay

Ghara or Eaglewood – Papua New Guinea

Jinkō (沈香) – Japanese (In Japan, kyara (伽羅) is the highest grade of jinkō)

Lignum aquila (eagle-wood), Agilawood, Lignum aloes or Aloeswood – Europe

Mai Ketsana – Laos

Mai Kritsana (ไมก้ฤษณา) – Thai

Oud (- عود) Arabic

Sasi or Sashi – Assamese

Trầm hương – Vietnamese

Write a comment