Bauan Rumah Orang Arab



Oud & Bakhoor – Penuhi rumah anda dengan bauan Arab yang mewah…

Tiada siapa yang dapat mengalahkan orang arab dalam hal mewangikan rumah dan kediaman mereka. Rahsia mereka – Bakhoor!

Oud ialah istilah umum yang diberikan kepada minyak wangi yang diekstrak, menggunakan pelbagai teknik, daripada kayu pokok Gaharu. Minyak oud sebelum ini telah dibincangkan secara terperinci dalam blog kami sebelum ini di sini.

Bakhoor biasanya istilah umum yang digunakan untuk merujuk kepada, terutamanya serpihan kayu, direndam dalam minyak wangi yang boleh dibakar untuk mengeluarkan wangian yang memabukkan.

Muattar atau Mamool adalah istilah yang digunakan untuk merujuk secara khusus kepada kerepek gaharu yang kemudiannya direndam dalam minyak wangi. Mabsoos/Mabthooth ialah istilah khusus apabila sebatan kayu gaharu turut digunakan dan direndam dalam minyak wangi. Walau bagaimanapun, istilah bakhoor merangkumi muattar, mamool dan mabthooth.

Bakhoor juga boleh dibuat daripada bahan semula jadi lain seperti cendana, resin, ambergris, atau minyak pati untuk menamakan beberapa. Batu-bata bahan semula jadi ini kemudiannya direndam dalam minyak wangi dan/atau pati.

Tidak seperti minyak Oud, yang boleh dipakai terus ke kulit atau digunakan untuk mewangikan pakaian, bakhoor perlu dibakar. Bakhoor dibakar menggunakan arang secara tradisional. Pembakar kemenyan tradisional dikenali sebagai Mubkhara atau Medhan, dalam bahasa Arab.

Mubkharas boleh dibuat daripada kayu, seramik atau logam. Pentas (tempat bakhoor dan arang batu diletakkan) biasanya diperbuat daripada logam atau seramik. Kaedah paling moden melibatkan penggunaan pembakar kemenyan elektrik. Purists masih lebih suka mubkharas pembakaran arang batu kerana mereka merasakan ini memberikan wangian terbaik dari bakhoor.

Apabila dipanaskan, bakhoor mengelak asap wangi yang digunakan untuk mewangikan rumah atau pakaian.

Bakhoor yang unik

Di beberapa bahagian Teluk, seperti Yaman, mereka mempunyai pembuat bakhoor individu yang menggunakan resipi rahsia peribadi mereka sendiri dan kebanyakannya bahan semula jadi. Pembuat bakhoor, di sini, mewarisi seni pembuatan bakhoor daripada nenek moyang mereka. Kesemuanya mempunyai ramuan rahsia yang memberikan bakhoor yang dihasilkan mereka wangian tersendiri yang boleh dikesan kembali kepada pembuat bakhoor individu. Resipi rahsia dirahsiakan dari generasi ke generasi. Pembuat bakhoor membuat bakhoor sama ada dengan kaedah memasak atau kaedah membakar. Kebanyakan bakhoor yang dijual pada masa kini, bagaimanapun, dihasilkan dalam skala yang lebih besar daripada di rumah individu tetapi menggunakan prinsip pengeluaran bakhoor yang unik. Terdapat begitu banyak bauan bakhoor yang tersedia, yang pastinya akan menemui bauan unik yang digemari.

Satu cara untuk memperibadikan bau bakhoor anda sendiri adalah dengan mencampur dan memadankan. Lapiskan serpihan kayu atau mamul pada arang panas dan kemudian taburkan bakhoor bukan serpihan kayu di atasnya.

Bakhoor boleh digunakan dalam banyak senario termasuk, tetapi tidak terhad kepada:

  • Mewangikan rumah,
  • Pakaian dan/atau rambut wangi,
  • Untuk menyambut tetamu istimewa,
  • Untuk majlis perkahwinan dan majlis-majlis khas lain,
  • Untuk meningkatkan tenaga positif,
  • Untuk menghilangkan bau tidak menarik yang mungkin datang dari masakan dll,
  • Untuk menarik pelanggan ke kedai dan meningkatkan pengalaman membeli mereka,
  • Digunakan dalam ubat-ubatan lama,
  • Untuk meningkatkan mood seseorang dan meningkatkan kreativiti, atau
  • Untuk mencipta suasana romantis untuk bilik tidur pasangan

Bagaimana saya memilih bakhoor saya?

Seperti kebanyakan perkara, anda mendapat apa yang anda bayar. Harga bakhoor mencerminkan kualiti bahan yang digunakan untuk menciptanya dan juga sifat keharuman bakhoor yang tahan lama. Bakhoor berkualiti terbaik menggunakan kerepek gaharu terbaik yang diselitkan dengan minyak pati dan minyak wangi berkualiti tinggi. Bakhoor yang dihasilkan menggunakan bahan semula jadi dengan minyak pati dan pewangi berkualiti tinggi juga menarik harga yang lebih tinggi. Ini adalah kerana; anda biasanya perlu membakar lebih sedikit bakhoor untuk mencapai wangian yang tahan lama dan pekat di rumah anda. Walaupun dengan harga bakhoor yang lebih rendah tersedia dengan kami, anda masih mendapat produk berkualiti tinggi dengan wangian hebat yang akan bertahan selama berjam-jam dan berjam-jam di seluruh rumah anda.

Amaran keselamatan: Membakar bakhoor di rumah adalah bahaya kebakaran. Berhati-hati untuk tidak membuat api apabila menggunakan arang. Jangan biarkan bakhoor terbakar tanpa pengawasan. Jangan biarkan bakhoor terbakar di tempat seseorang sedang tidur atau dalam jangkauan kanak-kanak. Tolong jauhkan arang dan pembakar daripada capaian kanak-kanak. Penunu elektrik MESTI dicabut plag serta-merta selepas digunakan.

Write a comment