Cara Untuk Memisahkan Anak Kucing Dari Ibu Untuk Adoption


Jika kucing anda mempunyai anak kucing dan anda merancang untuk menghantarnya ke rumah baharu, atau jika anda mengambil anak kucing, anda perlu mengambil langkah untuk memastikan semua pihak yang terlibat—anak kucing, ibu, pemilik baharu dan diri anda sendiri— gembira. Perkara yang paling penting ialah menunggu sehingga anak kucing cukup dewasa - sebaiknya 12-13 minggu. Jika anda berbuat demikian, ibu kucing biasanya akan menyesuaikan diri dengan cepat dengan pemisahan. Anak kucing, sebaliknya, akan mengambil lebih banyak masa. Untuk menjadikan setiap peralihan anak kucing semudah mungkin, anda perlu menyediakan anak kucing itu lebih awal, pastikan dia dipisahkan susu, perkenalkan dia ke rumah baharunya secara beransur-ansur dan berhati-hati jika membawanya ke rumah dengan kucing pemastautin.

Menyediakan Anak Kucing untuk Pemisahan

Jangkakan untuk memisahkan anak kucing daripada ibu mereka apabila mereka berumur sekitar 12 minggu. Walaupun kebanyakan anak kucing dicerai susu dalam tempoh 8-10 minggu, kebanyakan pakar mengesyorkan membiarkan anak kucing bersama rakan selintas mereka sehingga 12-13 minggu, supaya mereka boleh disosialisasikan dengan betul. Sosialisasi ialah proses di mana anak kucing meneroka persekitaran mereka dan menerima apa yang mereka dapati sebagai biasa. Anak kucing yang bersosial dengan baik adalah berani, yakin dan mesra. Memisahkan anak kucing daripada ibunya terlalu awal, sebaliknya, boleh menyebabkan kemahiran pembelajaran yang lemah dan tingkah laku yang agresif.

  • Seekor anak kucing akan mula belajar pada usia kira-kira 3 minggu dan terus menyerap pengalaman sehingga 12-14 minggu apabila keupayaannya untuk menyesuaikan diri dengan ekor yang tidak dikenali hilang.
  • Implikasinya ialah anak kucing akan mendapat banyak manfaat daripada pembelajaran daripada ibunya sehingga umur 12 minggu. Walau bagaimanapun, jika re-homing ditangguhkan terlalu lama selepas itu, anak kucing berkemungkinan besar akan takut dan bersembunyi daripada pemilik baharu.

Pastikan anak kucing telah belajar menggunakan litter pan sebelum memisahkannya daripada ibunya.

Anak kucing belajar menggunakan kuali sampah pada kadar yang berbeza, tetapi kebanyakannya akan belajar dalam 12 minggu. Pastikan anak kucing itu telah mempelajari kemahiran penting ini daripada ibunya sebelum dia menjadi anak angkat.

Perkenalkan bau pemilik baharu kepada anak kucing itu.

Anak kucing belajar banyak tentang persekitaran mereka melalui bau. Mereka mengenali ibu mereka, rakan sebaya dan sarang dengan bau. Menggunakan pengetahuan ini boleh memudahkan peralihan anak kucing daripada ibunya ke rumah baharu. Lakukan ini dengan:

  • Mempunyai pemilik baru menyediakan baju-T lama yang berbau seperti orang itu. Oleh kerana anak kucing sangat mementingkan bau, meletakkan sehelai pakaian pemilik baharu di atas katil atau ruang kegemaran anak kucing akan membiasakannya dengan bau orang itu (ini dipanggil 'pengenalan bau'). Apabila anak kucing itu berpindah ke rumah, dia sudah biasa dengan salah satu bau supaya dia berasa lebih selamat.
Perkenalkan bau anak kucing kepada kucing yang sudah tinggal di rumah baharu.

Begitu juga, jika rumah sudah mempunyai kucing, berikan dia sehelai katil dengan bau anak kucing di atasnya. Melakukan ini akan memberikan kucing yang sudah mapan 'jabat tangan' bau sebelum memerhatikan anak kucing baru. Ini akan mula meresapkan potensi ketegangan antara kedua-dua haiwan itu.


Write a comment