10 Fakta Menarik Tentang Ola Bola

Assalamu'alaikum,

Siapa yang dah tonton cerita Ola Bola? Best kan? Review Ola Bola pun banyak yang komen best-best terutama dari sudut pengarahan dan cinematography dia. Apa yang korang dapat dari sudut value dia selepas korang tonton cerita tu? Pastinya sangat banyak.


Bagus bagi korang yang dah dapat tangkap moral value dalam filem tu. Tahukah korang sebenarnya ada fakta menarik tentang cerita Ola Bola tu? Jom baca ni,

10 Fakta Menarik Ola Bola

1. Mengapa OlaBola? Ola berasal dari perkataan Portugis, "Ola" yang bermaksud "hello" dan Bola adalah "bola" dalam Bahasa Portugis, sebijik dalam Bahasa Malaysia. Dan Portugis adalah bahasa yang digunakan di Brazil, salah sebuah negara bola sepak terbesar di dunia dan negara yang telah melahirkan Pelé, pemain bola sepak lagenda.

2. Pengarah Chiu Keng Guan pernah menjadi penyerang yang bagus dan hot semasa mewakili pasukan sekolahnya.

3. Filem ini diterajui oleh ciri-ciri global yang terbaik dalam kelas pengeluaran dan krew teknikal, termasuk pakar-pakar visual efek (VFX) dari Argentina yang berpengalaman Hollywood, dan pakar daripada Australia untuk shot dari udara.

4. OlaBola telah difilemkan di pelbagai lokasi di Kuala Lumpur, Selangor, Perak, Pulau Pinang, Johor dan Sabah yang masih menyimpan scene keindahan dari tahun 80-an. mercu tanda bersejarah seperti Stadium Merdeka, Victoria Institution, menaiki kereta api di Sabah antara Beaufort dan Tenom, dan landskap yang menakjubkan, Broga Hill di Selangor ditampilkan dalam filem itu.

5. Pra-pengeluaran mengambil masa lebih daripada setahun sebelum shooting utama dimulakan untuk 50 hari. Post-pengeluaran selesai dalam 4 bulan.

5. OlaBola menjadi sejarah sebagai filem pertama di Malaysia yang menggunakan teknologi bunyi Dolby Atmos yang mengasyikkan, yang memberikan penonton kualiti bunyi keliling yang optimum.

7. Kesan visual digunakan agak meluas. kerja CG telah dilakukan untuk menambah tingkat-tingkat untuk tempat duduk Stadium Merdeka dan membuat stadium kelihatan penuh dengan penonton semasa perlawanan bola sepak. Mercu tanda kontemporari tertentu juga dipadamkan secara digital untuk memastikan suasana filem tu ngam dengan suasana tahun 80-an. Skrin hijau telah digunakan untuk adegan helikopter, di mana pesawat itu ditambah kemudian.

8. Karnival a.k.a. ekspo, lengkap dengan roda Ferris, karusel dan gerai-gerai permainan, dibina dari awal dan set itu dirobohkan selepas 4 hari penggambaran. Semua di karnival, dari minuman botol untuk makanan ringan dalam tin, diperoleh atau dikeluarkan semula dari artikel yang asal.

9. Semua pelakon handal bermain bola sepak dan tidak hanya sekadar berlakon. Saran Kumar adalah seorang pemain pertahanan dalam pasukan sekolahnya tetapi dalam filem itu, dia bermain sebagai penjaga gol.


10. Katrina Ho, yang melakonkan watak teman wanita Taukeh, adalah pemenang tempat kedua dalam Miss Astro Chinese International Pageant 2009. Tetapi itu bukan sebab utama dia mendapat roll tu. Dia ditemui melalui Facebook oleh penolong pengarah. See? Korang takkan tahu siapa yang akan menemui korang kat Facebook!

Ulasan

(15)
  1. Terima kasih melawat dan komen kat blog saya semalam - waktu tu baru testing jer. Sekarang dah siap. Linknya sini ya.

    http://j.mp/Rasuah_Kiter.

    By the way your blog ni manyak cute & bersih laaa. Banyak pelawat pulak tu... All the best bro.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehe.. dah usha. Bagus penulisannya bro. BIar terbuka mata orang kita.

      Padam
  2. Kena tengok nie, nampak best ^-^

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jom3.. saya ngan wife nak gi tengok malam ni. Tu pon kalau dia tak alahan.

      Padam
  3. anak asyik mintajek nak tgk citer nie..macam harus dan wajib tgk je nie!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bawaklah. Banyak moral value dalam cerita ni..

      Padam
  4. bila baca review ni rasa nak tengok pulak filem ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tengok jangan tak tengok. Ini bukan cerita tempatan yang tipikal. Jom join kami malam ni.. hehe

      Padam
  5. menarik..ola bola..dengar judulnya pun dah unik...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sangat menarik dari semua aspect. Really worth it. :)

      Padam
  6. Tak sempat tengok lagiiii D: Hmmm. Tengok review ramai kata best cerita ni.

    BalasPadam
  7. Tak sempat lagi nak menonton..harap dapat menonton minggu ni..

    BalasPadam
  8. Jadi penasaran dengan filem ni, aku belum tonton :D

    Download film HD

    BalasPadam

Catat Ulasan

Sila tinggalkan hyperlink blog anda di komen (cara-cara dalam LINK INI ) kerana kebanyakan masa saya menggunakan mobile dan memudahkan saya dan pembaca lain untuk melawat blog anda kembali. Terima kasih daun keladi.