Bahaya Facebook Untuk Orang Makan Gaji

Lama betul KA tak update sebarang artikel kat blog ni.

Alasan cliche, S.I.B.U.K.

Alhamdulillah, sibuk pun nampak hasilnya dan penuh dengan momen suka duka. Buat pengetahuan rakan pembaca semua... Khamis lepas pada jam 1653H, KA dah selamat menjadi seorang ayah yang kacak, sweet, bergaya serta bijak bestari (aminn....:P) kepada seorang puteri yang omey! Yay!

Nak cerita sangat that sweet and really nice experience. Tapi dalam entry akan datang la. Sebab dalam entri ni KA nak cerita berkenaan...

sumber: Google Image

BAHAYA FACEBOOK KEPADA PEKERJA

Sebenarnya apa yang KA nak tulis ni berkaitan secara langsung dengan benda yang baru terjadi di tempat kerja KA. Apa yang terjadi berkait rapat dengan Facebook.

Percaya atau tidak, salah seorang colleagues KA baru je dibuang kerja serta-merta kerana status Facebook. Memang faktornya bukan itu sahaja, tetapi status update tu lah yang lagi membuatkan majikan patah hati terhadap dia.

KA rasa sangat sedih dan marah dan kesian.

Bukan apa, sebenarnya kawan KA ni dah naik nama sebagai calon harapan untuk digilap dan dilatih sebagai perantis higher management. KA pun tak tahu kat mana silapnya sampai dia ni boleh update status tak puas hati kat bosses dan management.

Sayang seribu kali sayang. Kalau dah bukan rezeki, pasti ada galang yang merintangi perjalanan.

So, dalam entri ini KA nak mengingatkan kawan-kawan semua beringatlah sebelum update apa-apa status kat media social.

Ingat, jangan sesekali update status berkenaan:

  • Komplen dan sebut terangan nama majikan sekarang atau yang sebelumnya.
  • Status berbaur hasutan terhadap individu, kumpulan, majikan even pemimpin.
  • Asyik tak puas hati dan bersungut tentang hal pekerjaan.
Banyak lagi kalau KA nak senaraikan semuanya. Pendek kata, sila gunakan penilaian sewajarnya sebelum update apa-apa status ye sebab ada benda yang kita tak boleh nak undo dalam hidup ni.

Nasihat KA... kalau tak puas hati dengan tindakan majikan atau kerja yang diberi, suarakan. Kalau suara tak didengari, sabar. Kalau tak tahan sabar, tak usah semakkan kepala. Cabut je le. Berikan peluang, berikan masa untuk diri sendiri dan juga orang lain.

Ngerti?

Notakaki: Korang kenal Jia Rizaira? Tak sangka sekarang KA kerja satu tempat dengan dia... tapi KA ingat nama, rupa je tak kenal sebab tak pernah jumpa depan-depan. Nasib baik la Jia cam lagi KA.

Ulasan

(3)
  1. tahniah semoga baby mnjadi chaya bt ibu bapanya heeee

    ad gk dkt co dia update dkt fb ttg bonus pn kne buang. sbb dia bt sttus ttg dia dpt bonus ad xpuas hti smpai jd isu. ni kes jenis smpai menyampai juga.

    BalasPadam
  2. Khayla takde Facebook lagi.. hmm.

    BalasPadam
  3. Betul dari status FB kebenaran akan terbukti menafikan pun tak guna.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Sila tinggalkan hyperlink blog anda di komen (cara-cara dalam LINK INI ) kerana kebanyakan masa saya menggunakan mobile dan memudahkan saya dan pembaca lain untuk melawat blog anda kembali. Terima kasih daun keladi.