5 langkah Untuk Berjimat Tanpa Bersusah Payah

Assalamu'alaikum,

Tahukah korang dengan minum air yang cukup, kita dapat berjimat? kajian menunjukkan bahawa jika kita minum cukup air sebelum kita makan akan membuatkan kita cepat kenyang. Bukan itu sahaja, kita juga akan lebih bertenaga kerana pengambilan air yang cukup. Minum air masak kosong yang cukup akan mengurangkan rasa untuk mengambil minuman ringan lain.

Bukan itu sahaja, di sini saya ada 5 langkah untuk membantu korang membuat penjimatan yang besar!

5 Langkah Untuk Berjimat

1. Berhenti Merokok


Jika korang merupakan seorang perokok, sendiri mahu ingat la. Merokok akan menyebabkan duit mengalir laju dari poket korang. Tak payah nak menafikan sebab saya dulu pun merokok. Selepas berhenti merokok, saya dapat jimat banyak. Betul, benda ni senang cakap daripada buat... namun dengan keazaman, korang pasti boleh. Duit jimat, kesihatan pun improved. Kalau tak caya, test untuk sebulan.

2. Jangan Lupa Sarapan

Makan sarapan pagi yang cukup dan seimbang akan membuatkan kita kurang berkehendakkan makanan berat dan mahal semasa makan tengahari. Let say saya sendiri, kalau saya breakfast dekat area office makan nasi lemak, ayam dan kopi tarik, saya akan membelanjakan lebih kurang lima ke enam ringgit sahaja. Namun, jika saya terpaksa makan tengahari di kawasan saya bekerja, ia akan membuatkan saya membelanjakan lebih daripada sepuluh ringgit. Itu sudah dua kali ganda!

3. Menggunakan Pengangkutan Awam


Gunakanlah perkhidmatan pengangkutan awam yang ada lebih-lebih lagi jika korang tinggal berdekatan dengan stesen bas, LRT, teksi dan sebagainya. Saya ambil contoh LRT, hanya RM150 kos untuk sebulan Kad Bulanan yang merangkumi BAS dan juga TREN. Kalau korang bawak kereta, korang kena isi minyak dan bayar parking. Sehari purata RM8 ke RM10 untuk parking sahaja. Jika korang lalu jalan ada tol? Sendiri fikir la ha.. Selain pengangkutan awam, jika tiada keperluan, motosikal juga merupakan pengangkutan yang sangat menjimatkan.

4. Bungkus Makanan Untuk Perjalanan

Ini bagi kaki travel. Untuk travel pun kita ada banyak cara berjimat. Dari merancang perjalanan, pakej penginapan, malah cara kita handle makanan juga akan membuat kita lebih jimat. Jika korang nak travel samada untuk jalan-jalan atau balik kampung, bungkus atau bawak makanan dari rumah. Korang tahu tak sebotol air mineral boleh dicaj sehingga RM5 ke RM6 bergantung hotel yang korang duduk. Tu belum masuk makanan. Kat situ dah berapa banyak dah korang boleh jimat.

5. Pastikan Kita Khatam Semua Benefit Yang Syarikat Tempat Kerja Kita Tawarkan

Percaya atau tidak, ramai di kalangan kita yang hampir zero knowledge bila ditanya tentang faedah yang kampeni kita tawarkan. So, kalau korang masih ada yang tak tahu dan kurang tahu pasal benefit-benefit ni, sila ambil tahu sekarang! Segala benefit ni akan membantu korang berjimat gila-gila especially jika kampeni tempat korang kerja tu ada dental ke, parking free ke, boleh buat spek free ke dan banyak lagi. Rugi oh kalau tak guna.

Tu baru lima, sebenarnya banyak lagi cara korang boleh berjimat especially dalam tahun ini yang sangat mencabar dari sudut ekonominya. Kalau korang nak baca lebih lagi, boleh baca sini:

6 Tips Jimat Yang Paling Best Untuk Tahun 2016

Ulasan

(23)
  1. Bawa bekal memang dah lama kakak lakukan sejak belum kahwin lagi tau..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama la kita. Banyak boleh jimat oh.

      Padam
    2. Berhenti merokok bukan aje jimat bahkan juga tak memeningkan org sekeliling:)

      Padam
  2. Balasan
    1. InsyaAllah... bila menteri cerdik sikit.

      Padam
  3. Assalamualaikum Khamsi.. memang terlintas nak berjimat-cermat tahun ni juga terfikir mencari pendapatan sampingan.. dapat idea dari posting ni.. hehe.. timekasi :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wa'alaikumussalam Nurul Hidayah... Sama-sama.. sebenarnya banyak sangat cara mudah untuk berjimat kan? :)

      Padam
  4. bawa bekal. keluar kerja awal pg kurangkan penggunaan minyak nk naik pengangkutan awam opis lak takde..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ha..betul3... jauh ke tempat kerja?

      Padam
    2. kalau tk jem 15-20minit je.. ni jem smpai sejam tu kdg sejam lebih. mrr2 grrrr bencik hihi

      Padam
    3. Owh..Mrr2. haha.. patut la pun. Hari nilagi la jem kan... orang nak balik kampung.

      Padam
  5. Setuju. Sekarang ni, mana boleh jimat kita jimat,..

    BalasPadam
  6. Sekarang nie duit semakin kecil memang perlu berjimat. Nice tips...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul. RM50 rasa macam RM10 beberapa tahun kebelakangan.

      Padam
  7. mmg betul semua tu tips berjimat.. semua bergantung pada sikap kita sndri..

    BalasPadam
  8. Alah kak. Buat yang simpel2 sudah.

    BalasPadam
  9. sedih jadi macam ni. moga2 najib disingkirkan sesegera yang boleh. oops

    BalasPadam
  10. Lebih effective kalau husband and wife sama-sama berjimat. Contoh buat husband yang merokok tu, minta wife berjimat tapi dia duk merokok lagi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tahu takpe. Sebab tu saya berhenti merokok siap2 sebelum kawen lagi.

      Padam
    2. Tahu takpe. Sebab tu saya berhenti merokok siap2 sebelum kawen lagi.

      Padam

Catat Ulasan

Sila tinggalkan hyperlink blog anda di komen (cara-cara dalam LINK INI ) kerana kebanyakan masa saya menggunakan mobile dan memudahkan saya dan pembaca lain untuk melawat blog anda kembali. Terima kasih daun keladi.